50 GREAT MYTHS OF POPULAR PSYCHOLOGY

   [ terug naar de activiteitenlijst ]

De grootste misvattingen in de populaire psychologie: waarom en hoe we menselijk gedrag verkeerd begrijpen,
door Scott Lilienfeld (Emory University, USA)


Gebruiken we maar 10 procent van onze hersencapaciteit?
Worden baby's slimmer als u ze naar Mozart laat luisteren?
Kunnen subliminale berichten u overtuigen om producten te kopen?
Kan hypnose u helpen om u bepaalde dingen weer te herinneren?
Bestaat de bijna-doodervaring?

De pers, kwakzalvers en internet voorzien het publiek van een constante stroom aan populair-psychologische weetjes, maar hoe onderscheiden we feit van fictie?
En wat als alom geaccepteerde informatie ineens onwaar blijkt te zijn?

Scott Lilienfeld heeft zich het demythologiseren van de 'populaire psychologie' uit de zelfhulpboeken en media tot doel gesteld. Samen met drie andere eminente hoogleraren schreef hij het opzienbarende "50 Great Myths of Popular Psychology: Shattering Widespread Misconceptions About Human Behavior" waarin wijdverspreide psychologische misverstanden op een grondige en toegankelijke manier ontrafeld worden.
In deze lezing overziet Scott Lilienfeld de geschiedenis van psychologische misvattingen en gaat op zoek naar de oorzaken van de kloof tussen wetenschappelijke en populaire psychologie. Met een reeks verrassende voorbeelden illustreert hij hoe deze psychologische misvattingen een goed begrip van menselijk gedrag in de weg staan. Hij geeft aanbevelingen om studenten en het brede publiek een duidelijker onderscheid tussen wetenschappelijke onderbouwde en populaire inzichten bij te brengen.

Scott O. Lilienfeld is Professor of Psychology aan Emory University in Atlanta. Zijn wetenschappelijk onderzoek in de klinische psychologie werd gelauwerd met verschillende prijzen (o.a. David Shakow Award for Outstanding Early Career Contributions to Clinical Psychology). Dr. Lilienfeld wordt wereldwijd gezien als een expert in de relatie tussen wetenschappelijke psychologie en pseudo-wetenschap. Hij leidt het debat in toonaangevende media (New York Times, Wall Street Journal, Newsweek, the New Yorker, Scientific American, ABC, CNN, CBS) en is een gelauwerd columnist voor Scientific American Mind magazine en Psychology Today.

Achtergrondinfo


Inschrijven is niet meer mogelijk.